Solide als een bolide

Oudedagsvoorziening
Solide als een bolide

Vastgoed te duur, de beurs te onzeker, kunst te smaakgevoelig en postzegels te oubollig? Klassieke auto’s hebben zich door de jaren voor financieel gewin beleg je in auto’s vooral voor je plezier”, stelt verzamelaar en connaisseur Han Brouwers.

Zijn eerste klassieker kocht hij al vóór z’n achttiende. “Een Triumph Spitfire MK 2, voor 450 gulden. Heb ik helemaal opgeknapt en voor 2000 gulden weer verkocht. Toen had ik de smaak wel te pakken ja.” Inmiddels mag Han Brouwers zich de trotse eigenaar noemen van een klassieker-park waar menig liefhebber z’n vingers bij zal aflikken. “Als je in auto’s wilt beleggen, dan moet je er liefde voor hebben; het moet je hobby zijn. Kennis van zaken is ook vereist. Je moet de authenticiteit, staat, techniek en uniciteit van een oldtimer kunnen beoordelen.”

Beperkt aanbod

Een verklaring voor het succes van klassiekers als beleggingsproduct is snel gevonden. “Het aanbod is beperkt en de vraag is de laatste decennia fors gestegen, ook vanuit landen als China en Rusland. De écht bijzondere auto’s zullen altijd in trek blijven. Maar bijvoorbeeld de Porsche 911 zal bij een afnemende vraag in waarde dalen. Prima auto, maar voor een beleggingsobject zijn er te veel van.” Voor een classic car geldt niet: hoe beter de staat, hoe groter de waarde. “Het verhaal achter de auto is heel bepalend. Is hij van een beroemdheid geweest, zijn er aansprekende rally’s mee gereden zoals Monte Carlo of Le Mans. Krassen, deukjes, sporen van gebruik kunnen de verzamelaarswaarde vergroten.”

Gezocht: een ERA

Han Brouwers is niet het type verzamelaar dat zijn bolides alleen uit de stalling rijdt voor een incidenteel concours d’elegance. “Ik ben een gebruiker, rijd elke dag in één van mijn auto’s. Mijn keuze hangt af van de stemming van de dag en, bij cabrio’s, van het weer. Voor de waardeontwikkeling is het trouwens goed om bij concoursen aanwezig te zijn en gezien te worden.” Ook voor een 'classic carfleet-owner' blijft er wat te wensen over. “Een ERA,  een raceauto uit de jaren 30. Daar zijn er maar een stuk of twintig van geproduceerd. Als die al op de markt komen, dan betaal je er de hoofdprijs voor.”

Beleggingstip

Welke ‘klassiekers voor de toekomst’ tipt Han? “De BMW Z8. Een aansprekende auto die niet in gigantische aantallen is geproduceerd. De nieuwprijs was 175.000 euro. In de eerste jaren daalde de waarde naar 80.000 euro, maar in het verzamelaarscircuit doet een exemplaar met niet al te veel kilometers op de teller nu zo'n drie ton. Of de Mercedes 300 SL Roadster. Deed tien jaar geleden drie ton en is nu al zo’n 1,3 miljoen waard. Ook fiscaal gezien zijn klassiekers trouwens een interessante hobby. Ze gelden als cultureel erfgoed en vallen, onder voorwaarden, in box 3 onder een vrijstelling voor museale verzamelingen.”

Zekerheuts heeft verschillende specialisten in huis die u kunnen adviseren op het gebied van vermogensbeheer.